مطالعه دمای نگهداری ایمن انسولین می تواند مدیریت دیابت را در کشورهای در حال توسعه متحول کند

13 مارس 2021 - تحقیقات جدید در مورد دمای ایمن نگهداری انسولین می تواند برای افراد مبتلا به دیابت که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، تغییری بنیادی ایجاد نماید.

همه ی کسانی که از انسولین استفاده می کنند، کاملاً می دانند که پس از باز شدن ویال، باید آن را در یخچال نگهداری کنند تا زمانی که تاریخ آن منقضی شود.

اما پزشكانی كه در یك اردوگاه در شمال كنیا مشغول به كار بودند، خاطرنشان كردند كه افراد زیادی را ویزیت می کنند که درگیر بیماری های مرتبط با دیابت هستند، زیرا بنظر می رسد مدیریت بیماری آنها ضعیف است. تحقیقات بیشتر نشان داد که یکی از مشکلات اصلی آنها نداشتن یخچال برای نگهداری از انسولین است و همین موضوع سبب می شود که وقت بسیاری از افراد در حین مراجعه به بیمارستان برای دریافت انسولین صرف شود.پزشکان با درک این که روش دریافت انسولین با مراجعه ی هر روزه به بیمارستان، روشی پایدار نیست، از محققان دانشگاه ژنو درخواست کردند که به مطالعه ی دمای ایمن نگهداری انسولین بپردازند.

آنها در طول مطالعه خود، اثربخشی انسولین را در دمای 25 تا 37 درجه سانتی گراد، همان دمایی که افراد در اردوگاه تجربه می کنند، آزمایش کرده و دریافتند که انسولین پس از باز شدن، حتی در دمای گرم اردوگاه، موثر باقی مانده و مصرف آن تا چهار هفته ایمن است.این یافته می تواند تأثیر شدیدی بر افرادی که در کشورهای گرم زندگی می کنند و دسترسی به برق و دستگاه های برودتی ندارند، داشته باشد.

پروفسور لئوناردو اسکاپوزا، از دانشکده علوم دارویی دانشگاه ژنو، گفت: همه ی پروتئین ها بر اثر گرما به سمت تخریب می روند، اما پروتئین هایی وجود دارند که وقتی دوباره آنها را خنک می کنید، می توانند به شکل طبیعی خود بازگردند و بصورت طبیعی کار کنند که به نظر می رسد انسولین یکی از آنها باشد.

محمد حسین بوله، پناهنده ای از سومالی که به عنوان معلم در یک مدرسه ابتدایی در داگاهالی کار می کند، گفت: این یافته ها تأثیر مثبتی در زندگی وی داشته است.این جوان 27 ساله، افزود: من برای دریافت انسولین باید هر روز صبح زود به بیمارستان می رفتم و سپس به محل کار خود بازمی گشتم، بدین ترتیب کلاسهای زیادی را از دست می دادم. حالا، من یک ویال انسولین دریافت کرده ام و طبق برنامه مقدار مورد نیاز انسولینم را تزریق می کنم همچنین مقدار قند خونم را اندازه گیری و ثبت می کنم، و در ادامه روز برنامه ی خود را ادامه می دهم. الان حتی احساس نمی کنم که یک بیمار دیابتی هستم. من بسیار خوشحالم که در این برنامه ی تحقیقاتی شرکت کرده ام.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/insulin-temperature-storage-study-could-radicalise-diabetes-in-developing-countries.html